Waarom MB Contracts

Afspraken vastleggen: doe het en doe het GOED!

Veel ondernemers gaan voorbij aan het belang van het op een juiste manier vastleggen van de afspraken die gemaakt zijn, of die zij gemaakt denken te hebben met hun wederpartijen (koper, klant, collega-bedrijf, leverancier, enz.). De stap richting een advocaat wordt niet snel gemaakt –want deze wordt (te) duur bevonden, te langzaam, kent de ‘business’ niet, denkt niet commercieel mee- en daarnaast leeft bij de ondernemer vaak het idee dat ‘het allemaal zo’n vaart niet loopt’. Het typische is, dat in de praktijk dit inderdaad vaak het geval is. Net zo vaak echter gebeurt het volgende:
a) de ondernemer stelt niets op.
b) De ondernemer knutselt zelf wat in elkaar met behulp van google of
c) laat dit door de boekhouder of iemand anders die er ‘verstand van denkt te hebben’ doen;

Struisvogelpolitiek, verkeerde zuinigheid en onwetendheid zijn vaak een funeste combinatie. De wet is doorspekt met regelgeving die niet door middel van een in een document vastgelegde afspraak kunnen worden ‘weggeschreven’. Andersom staan er in de wet weer genoeg regeltjes die de ondernemer plichten opleggen die juist wel weer kunnen worden verzacht of zelfs volledig weggehaald. Dit niet doen kan flink in de papieren gaan lopen. De kosten van een goede jurist zijn op die manier snel terug verdiend!

‘Schoenmaker blijf bij uw leest’. Overtuig u zelf ervan dat het vastleggen van uw afspraken net zo min door een niet-jurist kan worden gedaan als dat een vliegtuig aan de grond kan worden gezet door de gemiddelde automobilist: met een beetje feeling ervoor kan het goed gaan, maar één fout en het loopt verkeerd af. Niet fataal, zoals waarschijnlijk in dit voorbeeld, maar in financieel opzicht misschien wel.